"O słuchaniu"

Drogi nastolatku,

          Wiem, że chciałbyś być zawsze wysłuchany i zrozumiany. Chciałbyś, żeby Cię docenili i liczyli się z Twoim punktem widzenia. Poczułbyś się wtedy ważny i choć trochę naprawdę dorosły. Zanim jednak to otrzymasz od innych, sam musisz im to dać. Kiedy więc słuchasz, nie osądzaj, nie krytykuj, nie atakuj słowami i nie wyśmiewaj się z innego zdania niż Twoje.

 Po prostu: im uważniej wysłuchamy innych, tym uważniej oni nas wysłuchają.

 

 

"O empatii”


Drogi nastolatku,

Jak się może czuć osoba, która słyszy pod swoim adresem: ,,jest beznadziejny”, nie chcę z nim siedzieć”, nie będę z nim pracować w grupie”, ,,gorzej wyglądać nie można”?
Takie słowa przygnębiają, złoszczą, sprawiają ból, przykrość i często tkwią w nas wiele lat. Jeśli potrafisz sobie to wyobrazić to znaczy, że potrafisz być również empatyczny. A Twoja empatia uchroni Cię przed zranieniem drugiego człowieka.
 

 

,,O żyrafie i szakalu”

 

Drogi nastolatku,

 

Na drodze uczenia się porozumienia bez przemocy musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: jestem żyrafą czy szakalem? Podobno serce żyrafy waży kilka kilogramów i jest to największe serce wśród ssaków. Żyrafa jest jak ten, kto słucha sercem, rozumie innych, nie krytykuje, nie ocenia i łatwo go polubić. Rozpoznasz go bez trudu, bo poczujesz, że możesz być przy nim  sobą.

A szakal? Rozpoznasz go również bez trudu. Jest zupełnie inny niż żyrafa. On atakuje, nie szanuje praw innych, zawsze wie lepiej niż Ty i narzuca wszystkim dookoła swoje zdanie. Na pewno nie będzie Cię słuchał, bo po co. Jego serce jest zbyt małe, by znalazło się w nim miejsce na zrozumienie.

...więc kim jesteś? Żyrafą czy szakalem? ...

 

"O przebaczaniu"

 

Drogi nastolatku,

W świątecznym nastroju piszę do Ciebie o przebaczaniu. Słyszę bowiem jak często się ranicie. Mówicie sobie przykre słowa w imię szczerości, przezywacie, obgadujecie, zostawiacie w samotności, obdarowujecie się przykrymi prezentami, przeklinacie do siebie... A rany potem siedzą w sercu długo. Tak długo, jak długo nie chcesz przebaczyć. Nawet nie staraj się zapomnieć o tym, co kto przykrego Tobie wyrządził, bo często się nie da. Wystarczy, żebyś na tę osobę nie patrzył jak na wroga, tylko jak na kogoś, kto mógłby być dla Ciebie zwyczajnym kolegą czy koleżanką.

Pozdrawiam i życzę, byście usiedli przy świątecznym stole pełni przebaczenia.


psycholog szkolny

 

 

 

,,O postanowieniu noworocznym”

Drogi nastolatku,

Postanowiłeś już coś na Nowy Rok?

Jeśli nie, to zachęcam, byś postanowił sobie nauczyć się języka serca, czyli porozumienia bez przemocy. Zacznij od tego: gdy ktoś Cię będzie obrażał, bądź pierwszy, który przerwie potok niemiłych słów. Zrób przerwę i spokojnie oddychaj. Pomyśl: ,,To co on mówi, nie jest w stanie mnie urazić. Mam inne zdanie na swój temat.”

    Pamiętaj w tym roku o tym, że wszystko co dajesz innym, w jakiś sposób wróci do Ciebie. Bądź więc życzliwy, a inni będą tacy dla Ciebie!

  Życzę szczęśliwego Nowego Roku!

 

                                               psycholog szkolny

 

,,O szczerości dobrej i złej”

Drogi nastolatku,

W Twoim otoczeniu jest wiele osób szczerych. I Ty i ja cenimy szczerość. Ale i Tobie, i mi czasem trudno znieść szczere osoby. Są bowiem dwa rodzaje szczerości. Pierwszy rodzaj to ten, którego nie polecam. Ulubiony przez szakala. To szczerość, która powoduje, że drugiemu człowiekowi mówisz wszystko to, co o nim myślisz. Nie zważasz na to, że jego to rani. Nie pomyślisz nawet, że sam nie chciałbyś usłyszeć czegoś podobnego o sobie. Za to dumny jesteś ze swojej odwagi i zuchwale mówisz ,,Mam prawo wypowiadać swoje zdanie”. A drugi rodzaj szczerości, to szczerość lubianej przez nas żyrafy. Żyrafa zawsze jest szczera, ale tylko tyle ile potrzeba. Mówi o Tobie niewiele, ale po to, by podpowiedzieć Ci, jak stać się lepszym. Jeśli wskazuje, gdzie jesteś nie w porządku, to mówi to tylko Tobie i daje nadzieję, że potrafisz to naprawić. Zamiast zuchwałego bronienia swojego prywatnego zdania, mówi: ,,Posłuchaj mnie jak dobrego kumpla”. I każdy czuje, że jej szczerość bierze się z życzliwości.

Którą szczerość wybierasz? Jeśli wybierasz tę dobrą, to czytaj moje listy co miesiąc. Nauczysz się z nich jeszcze więcej. Jeśli wybrałeś tę złą, to musisz je czytać, bo nigdy nie wiesz, kiedy zaczniesz je właściwie rozumieć.

                                                                                  psycholog szkolny

 

,,O frajerach”

Drogi nastolatku,
Jeśli kiedykolwiek nazwałeś kogoś frajerem, to ten list jest właśnie do Ciebie. Wyobraź sobie, że za parę lat będziesz prowadził samochód. Masz zielone światło i jedziesz prosto. A ja mając czerwone światło wjeżdżam Ci w bok samochodu. Ty wzywasz policję i opowiadasz policjantowi, co się stało. Ja ponoszę konsekwencję i płacę mandat. Mówię o Tobie: ,,Ale frajer! Wydał mnie.” Ty ubiegasz się w agencji ubezpieczeniowej o odszkodowanie, więc ja tracę zniżki na ubezpieczenie mojego samochodu. Znowu mówię: ,,Frajer. Tam też na mnie naskarżył”.

Wiesz co chcę, żebyś zrozumiał? Nie jest frajerem ten, kto broni swojego prawa do bycia niekrzywdzonym. Nie jest frajerem ten, kto domaga się odszkodowania za wyrządzoną mu szkodę. Być może Ty jesteś tchórzem i boisz się poniesienia konsekwencji za to, co zrobiłeś. Być może jesteś pospolitym szakalem i nie przejmujesz się tym, że kogoś skrzywdziłeś. Ale być może chcesz to zmienić? Zacznij od rozwiązania pytania testowego!
Jeśli kogoś przezwałeś ,,frajer”, to:

a) przeprosisz go,

b) nigdy nikogo nie będziesz przezywać,

c) obronisz go, gdy ktoś inny go będzie przezywać.

Masz trudność z odpowiedzią? Podpowiedź: wszystkie odpowiedzi są prawidłowe. Zapamiętaj: przeprosić, nie przezywać i bronić.

PS. Jeśli za parę lat wjadę w bok Twojego samochodu, obiecuję, że nie nazwę Cię frajerem. Ale może zapytam, czy czytałeś moje listy…

psycholog szkolny
 

,,O tym, co się opłaca”

Drogi nastolatku,

wiesz, że najbardziej w życiu opłacają się rzeczy niematerialne? Takie, które dają Ci komfort psychiczny, poczucie ,,bycia w porządku” i spokój wewnętrzny.
Rozmawiałam z jednym z wielu uczniów naszej szkoły.

- Co czujesz, gdy nauczyciel po raz kolejny zwraca Ci uwagę?- Złość. Denerwuje mnie to.
- Co czuje nauczyciel, gdy po raz kolejny jego uwaga nieskutkuje?
- Złość. Denerwuje się.
- Lubisz odczuwać złość?
- Nie.
- Więc nie opłaca Ci się źle zachowywać, skoro nie lubisz odczuwać złości.

Złość to nieprzyjemne uczucie. Daje silne wrażenie dyskomfortu i może prowadzić do gniewu i wściekłości. A wtedy trzeba bardzo uważać, by nie stać się szakalem dla samego siebie, by nie zniszczyć sobie czegoś na czym Ci zależy, np. przyjaźni, dobrej atmosfery w domu, opinii na swój temat czy zaufania rodziców.

 Chcę byś się przekonał, że:

1. zamiast walczyć możesz rozmawiać,
2. zamiast wykłócać się możesz spokojnie i rozsądnie argumentować,
3. zamiast przekreślać słowa dorosłego możesz przez chwilę nad nimi zastanowić się,
4. zamiast ................................................................ (tu wstaw coś specjalnie dla siebie)
Mniej szakala, więcej żyrafy. Ja się już przekonałam, że to się opłaca.

PS. Wesołych Świąt!!!!
 

psycholog szkolny

 

,,O raju, nauce i lesie ”

Drogi nastolatku,

Życzę Ci, byś w czerwcu poczuł się jak w raju,
Ale musisz się uczyć w maju.
Życzliwie podchodź do nauczyciela,
Z książki uczyń sobie przyjaciela.
Szanuj wieczorów czas,
A nauka nie pójdzie w las.


psycholog szkolny
 

 

,,O tym, co najsilniejsze”

 

Drogi nastolatku,

 
Poszukuję kogoś, kto chciałby używać czegoś, co jest najsilniejsze.

A najsilniejsze jest słowo... dobre słowo, które podnosi na duchu, które pociesza i dodaje wiary, które stwarza dobrą atmosferę, które docenia człowieka i pozwala Mu uwierzyć w siebie.
Wybiorę jedną osobę spośród chętnych.

Entliczek, pentliczek,
Czerwony stoliczek
Na kogo wypadnie na tego bęc!

Wypadło na Ciebie!
Jeszcze raz mam wybierać?

Entliczek, pentliczek,
Czerwony stoliczek
Na kogo wypadnie na tego bęc!

Znowu wypadło na Ciebie!
Więc jesteś wybranym i choć wyliczanka dziecinna, to Twoje zadanie jest bardzo poważne.

PS. W wakacje pisz same dobre listy.
...Entliczek, pentliczek,
Czerwony stoliczek...
I tak wypadnie na Ciebie...


psycholog szkolny
 

Rok szkolny 2009/2010

,, O twórczym myśleniu”

Drogi nastolatku,
witam Cię po wakacyjnej przerwie.

Mam nadzieję, że już przywitałeś się ze wszystkimi przyjaciółmi, znajomymi, kumplami i oswoiłeś się z rzeczywistością szkolną.
W tym roku będę pisać o zdolności, którą masz w sobie i możesz być z niej dumny, a mianowicie o zdolności do myślenia twórczego. Nie wierzysz, że potrafisz być twórczy? Sprawdź to natychmiast.

Np.
•napisz swoje imię drukowanymi literami. Do każdej literki dopisz przymiotnik, który może Cię określać.
•napisz swoje imię 5 razy. Każde ozdób inaczej. Za pierwszym razem np. niech każda literka ma strzałeczki, za drugim razem każda literka może stać na doniczce i udawać kwiatek, za trzecim razem każda literka może mieć jakąś twarz, za czwartym razem twoje imię może siedzieć w samochodzie, za piątym razem ... stop!

Wymyśl sam. Przecież każdy jest twórczy!
Jeśli masz wrażenie, że Twój potencjał jest uśpiony, to czytaj co miesiąc list ode mnie. Będę Cię przekonywać, że potrafisz myśleć twórczo i zmuszać Cię do pomysłowości.

P.S. Mój wierny czytelniku! Wszystko, co napisałam w poprzednim roku szkolnym jest aktualne, skuteczne, prawdziwe i zobowiązujące do praktykowania języka serca.

psycholog szkolny

 

,,O jesiennej twórczości”

Drogi nastolatku,
Mam nadzieję, że ten list czytasz, bo choć trochę uwierzyłeś w swoje twórcze myślenie. W tym miesiącu chcę Ciebie przekonać, że wszystko, co Ciebie otacza może pomóc Ci w pobudzaniu twórczej energii. Proponuję więc jesienne ćwiczenia:

1. Zbierz kilka liści, kasztanów, kamyczków czy suchych patyczków i ułóż z nich
- rower
- wazon z kwiatami
- dom
- wędkę ze złowioną rybą
- samochód ciężarowy, itp.

2. Wymyśl opowiadanie zaczynające się od słów: ,, Początek tej jesieni długo będę pamiętać...”

3. Zadaj jak najwięcej pytań dotyczących jesieni. Np.:
- ile dni trwa jesień?
- z ilu liter składa się słowo ,,jesień”?
- kto wymyślił słowo ,,jesień”?
- ile liści spadło w Pruszkowie tej jesieni?
- jakie owoce dojrzewają jesienią?
- co można robić w deszczowe, jesienne wieczory?
- co by było, gdyby jesieni nie było?
- na ile liści dziś nadepnąłem?, itp.

Pamiętaj o podstawowym warunku rozwiązywania ćwiczeń na myślenie twórcze: nie ma złych rozwiązań! Każde jest dobre, jeśli nikogo nie obraża i nie krzywdzi. Rozwiązania śmieszne i pozornie pozbawione sensu też mogą być dobre.
Powodzenia jesienny artysto!

psycholog szkolny

 

,,O smutku i tworzeniu”

Drogi nastolatku,

zadowolony jesteś z tego, jak poradziłeś sobie z zadaniami październikowymi? Jeśli tak, to się cieszę. Jeśli nie, to być może ogarnęła Cię depresja jesienna czy listopadowy smutek i trudno Ci zmusić umysł do pomysłowości. Ale mimo tego chcę zachęcić Ciebie do tworzenia. Czy wiesz, że największe i najcenniejsze dzieła literackie, muzyczne i malarskie powstały pod wpływem smutku, przygnębienia, przeżywania żałoby, rozstań z bliskimi i załamania psychicznego? Dlatego wykorzystaj jesienne nastroje, smutki, mgliste poranki, deszczowe wieczory i TWÓRZ!
 

psycholog szkolny

 

,,Bądź twórczym Świętym Mikołajem”

Drogi nastolatku,


Po listopadowym smutku zaczął się radosny grudzień. Miesiąc, w którym możesz zabawić się w twórczego Świętego Mikołaja. Proponuję, byś wymyślił dla każdego domownika prezent, który sam możesz wykonać.

Mogą to być:

1. pierniczki. Dla osoby, która umie grać na jakimś instrumencie, upiecz piernika
w kształcie klucza wiolinowego. Dla osoby, która ostatnio jest smutna, uśmiechniętą buźkę. Dla siostry, która jest zakochana w Pawle, zrób literkę ,,P” w serduszku. Do każdego pierniczka przywiąż materiałową wstążkę. Wasza choinka ustrojona
w pierniczki będzie wiele o Was mówiła.
2. listy. W liście do każdego domownika napisz, co w nim lubisz i za co jesteś mu wdzięczny. Takie słowa każdemu zapadną głęboko w serce i sprawią, że atmosfera będzie prawdziwie bożonarodzeniowa.
3. świeczniki. Mogą być z masy solnej, papierowej, z modeliny, ozdobione suszonymi owocami, pozłacanymi gałązkami, malusieńkimi bombkami czy oprószone sztucznym śniegiem. Przyjemnie Ci będzie patrzeć na Wasz świąteczny stół, jeśli zapłonie kilka świeczek stojących w Twoich rękodziełach.
Liczę, że zaraz zrodzą się w Twojej głowie kolejne pomysły. Więc do dzieła!!!

P.S. Wesołych Świąt.

psycholog szkolny

 

,,O twórczym rozwiązywaniu problemów”


Drogi nastolatku,

 

Witam Cię w Nowym Roku i oczywiście pytam o postanowienia noworoczne. Jeśli zapomniałeś o nich, to jeszcze masz czas. Najpierw przeanalizuj, co się udało zrealizować, z tego, co postanowiłeś rok wcześniej. Później zastanów się nad tym, co się nie udało i nie daj za wygraną. Zachęcam Cię jednak, byś twórczo podszedł do tego, co postanowiłeś sobie rok wcześniej. Jeśli w tamtym roku postanowiłeś sobie, że będziesz utrzymywać porządek na biurku i nic z tego postanowienia nie wyszło, to teraz zmień je na: ,,będę codziennie odkładać przybory do pisania na miejsce”. A postanowienie : ,,zawsze będę pamiętać, gdzie odłożyłem klucze do mieszkania”, możesz zmienić na: ,,zawsze odkładając klucze będę wymyślać rym do nazwy tego miejsca”. Jeśli nie poradziłeś sobie z postanowieniem: ,,będę panować nad swoją złością”, to w tym roku powiedz sobie: ,,zawsze, gdy ochłonę ze swojej złości powiem coś miłego osobie, która była świadkiem mojego nieopanowania”.
W twórczym rozwiązywaniu problemów chodzi przede wszystkim o to, by znaleźć nowe rozwiązanie, skuteczne (choć może być śmieszne) i takie, które nie przeraża swoją trudnością.

Do dzieła! Cały rok przed nami!

psycholog szkolny

,,O śniegu”

Drogi nastolatku,

Witam Cię po feriach.  Witam Cię! Obudź się! Czas do szkoły! Przykro mi, ale to koniec ferii…

Czuję, że Twój umysł się rozleniwił i szybko trzeba go zmobilizować do myślenia.  Zabierz się czym prędzej do rozwiązania jakichkolwiek zadań na pomysłowość. Jakichkolwiek, np. o śniegu. Proszę, już są:

Zadanie 1. Wymyśl  4 nazwiska pochodzące od słowa  ,,śnieg”.

Zadanie 2. Wymyśl, co można w łatwy sposób ulepić ze śniegu (oczywiście oprócz bałwana).

Zadanie 3. Dokończ zdania:

- Śnieg jest jak muzyka, bo …

- Zupa ze śniegu jest smaczna, bo …

- Śnieg jest zabawny, bo …

- Śnieg stanie się kolorowy, gdy …

Zadanie 4. Odpowiedz na pytania:

- Co by było gdyby śnieg padał raz na 5 lat?

- Co by było gdyby śnieg się nie roztapiał?

- Co by było gdyby śnieg był czarny?

- Co by było gdyby śnieg wracał do chmur?

I precz z rozleniwionymi umysłami! Myśl, rusz głową, baw się swoimi pomysłami, tylko nie pozwól się umysłowi zatrzymać!

                                                           psycholog szkolny

 

 

,, O nietwórczości”

Drogi nastolatku,

zadowolony jesteś z tego, jak poradziłeś sobie z zadaniami ,,śniegowymi”? Jeśli nie to zapewne ogarnęła Cię nietwórczość. Nietwórczość to pojęcie, które wymyśliłam na określenie braku tzw. weny twórczej. Czasem chcemy coś ciekawego wymyśleć, napisać, namalować i nic nam nie wychodzi. Jedynym sposobem na przeciwdziałanie nietwórczości jest odłożenie zadania na godzinę, dwie godziny, a jeśli możesz sobie na to pozwolić, na jeden cały dzień. Ta przerwa pozwoli Twojemu umysłowi uporządkować myśli, pomysły i fragmenty rozwiązań. Mam nadzieję, że masz w swoim doświadczeniu taką sytuację, że nie możesz rozwiązać zadania matematycznego, więc przestajesz się nim zajmować. Aż w pewnym momencie nagle pojawia się w Twojej głowie pomysł i gotowe rozwiązanie. Zdarza się, że pomysł się przyśni. To jest efekt zrobienia sobie przerwy. Warunek jest jeden! Wcześniej musisz spędzić dużo czasu nad zadaniem i podjąć kilka prób rozwiązania lub stworzenia czegoś nowego.

                                                                      

                                                                                                          psycholog szkolny

,,Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata”

Kwiecień to miesiąc, który łączy w sobie dwie bardzo różniące się między sobą pory roku. Niech Was to skłoni do wyszukiwania ciekawych podobieństw między latem a zimą. Np. podobne jest to, że są to pory roku, trwają tyle samo, zmieniają wygląd przyrody, często są przedstawiane na obrazach, składają się z 4 liter, itd.

                Dla treningu znajdź podobieństwa między:

1.       kluczem a flamastrem

2.       życiem a śmiercią

3.       piłką a zegarem

4.       liczbą 345 a 12

5.       sokiem a wodospadem

6.       filiżanką a żarówką.

Aby zmusić się do twórczego myślenia, możesz założyć sobie, że do każdej pary znajdziesz 5 podobieństw. Nawet bardzo odległe podobieństwo może być dobre.

Szukaj, obracaj w wyobraźni, porównuj i myśl!

Znowu okaże się, że jesteś twórczy.

 

                                                                                                      psycholog szkolny

 

 

,,O twórcach”

                Tworzyć albo nie tworzyć? Oto jest pytanie? Prawdziwy twórca odpowie: ,,TWORZYĆ!”. Jeśli chcesz zostać twórcą i tworzyć coś, co przetrwa pokolenia, co będzie podobać się ludziom z różnych miejsc Polski czy świata, to oprócz talentu poszukaj w sobie cech twórczej osobowości.

Po pierwsze, chodzi o wytrwałość w tworzeniu. Nawet, gdy wokół Ciebie ludzie mówią, że to, co tworzysz jest byle jakie czy nieciekawe, Ty i tak wytrwale pracujesz. Oczywiście towarzyszy Ci przy tym twórcza wena. Odczuwasz euforię, gdy wpadniesz na dobry pomysł, nie możesz się oderwać od pracy.

Po drugie, otwartość na nowości. Nie boisz się wyjść poza znajome schematy. Łączysz ze sobą rzeczy, których nikt nie łączył. Wymyślasz nowy styl lub zaskakujesz swoim pomysłem. Interesujesz się tym, czego jeszcze nie znasz.

Po trzecie, niezależność od opinii innych. Dzięki temu nie załamujesz się, gdy ktoś krytykuje Twoją twórczość. I choćby wokół Ciebie panoszyła się moda na coś zupełnie innego niż Twoje dzieła, Ty wierzysz, że warto tworzyć.

                Taka była Mira Zimińska – Sygietyńska. Spróbuj być taki i Ty. Nie będzie Ci trudno, bo jak mówi nasz hymn ,,w dziedzinach sztuki sławna pani Mira nam patronuje”.

psycholog szkolny

,,O optymistycznym podejściu do swojej twórczości”

Drogi nastolatku,
niedawno podsłuchałam rozmowy dwojga dzieci. Dziewczynka oglądała z bratem swoje rysunki z przedszkola i pytała go:

- A tu, co narysowałam? Zgadnij.
- Robota?
-Nie.
- Marchewkę?
- Nie, to księżniczka.

I niezrażając się faktem, że brat nie rozumie jej twórczości, dalej pokazywała swoje rysunki. Chcę Ci powiedzieć, że jeśli pragniesz być twórczy, to musisz uodpornić się na niezrozumienie ze strony otoczenia, krytykę i czasem podśmiewywanie się z Twoich banalnych pomysłów. Jeśli wyrobisz w sobie optymistyczne podejście do tego, co tworzysz, pokonasz swoją psychiczną siłą każdego pesymistę.
… i optymistycznie patrząc w przyszłość, to wszystkich nas czekają wakacje. Wzywam więc Was TWÓRCÓW do zadań iście wakacyjnych. Wymyślajcie skutery latające, okulary z parasolami, plecaki unoszące Cię w powietrzu, kilkumetrowe słomki, które pozwolą nie wstawać z łóżka, by napić się soku stojącego kuchni. Koniecznie też zrób serię nietypowych zdjęć o dziwnej kolorystyce czy też dziwnym zestawieniu przedmiotów i wymyśl co najmniej 3 nowe desery wakacyjne.

Udanych wakacji!

psycholog szkolny